چگونه اینفلوئنسر فیک را تشخیص دهیم؟

تشخیص اینفلوئنسر فیک

برندها بیشتر و بیشتر به اینفلوینسر مارکتینگ بودجه اختصاص می دهند. ارزش این بازار به صورت جهانی 1.5 میلیارد دلار برآورد می شود. هرچند در هر ترند بزرگ کسانی هستند که از آن سو استفاده کنند. افرادی وجود دارند که با افزایش تعداد فالوور و نرخ تعامل هایشان به صورت فیک، حیله گری اینفلوئنسر مارکتینگ را انجام می داند که به این نوع اینفلوئنسرها اصطلاحا اینفلوئنسر فیک می گویند.

مدیر ارشد بازاریابی شرکت Unilever ، کیث ویید، اخیرا گفت که برندها بهتر است با اینفلوئنسرهایی که فالوورهایشان را می خرند همکاری نکنند. اعتماد در طی سال های بوجود می آید و یک روزه از بین می رود و ما هم در آینده ای نزدیک می توانیم شاهد ضعیف تر شدن فضای اینفلوئنسر مارکتینگ باشیم. ویید به مشکل واقعی این صنعت اشاره می کند. اینفلوئنسر مارکتینگ نه تنها برای شناساندن یک برند بلکه برای بوجود آوردن اعتماد و اعتبار استفاده می شود. اگر مردم عادی به اینفلوئنسرها اعتماد نداشته باشند، آنها به برندهایی که تبلیغ می شوند نیز اعتماد نخواهند کرد.

اینفلوئنسر فیک چه کسی است؟

اینفلوئنسر فیک کسی است که برای خود در یکی از پلتفرم های رسانه های اجتماعی اکانتی ایجاد می کند. سپس با پرداخت مبلغ مشخصی به برنامه ها و وب سایت ها، اقدام به خرید فالوور، لایک و کامنت می کند. فالوورهای خریداری شده واقعی نیستند و اغلب ربات، اکانت های غیر فعال و … هستند.

ولی کلاهبرداری اینفلوئنسرها چگونه است و چگونه میتوان آنها را شناسایی گرد؟

علا رغم تلاش پلتفرم ها برای شناسایی اینفلوئنسرهای فیک، هیچ کس نمی تواند از این حیله ی آنها فرار کند. حتی برند های بزرگ. طبق یک تحقیق اخیر که توسط North Group Points انجام شد، برندهای Ritz-Carlton ،Pampers وMagnum در کمپین هایی که در آنها اینفلوئنسر فیک وجود داشت، سرمایه گذاری سنگینی انجام داده اند.

به دام اینفلوئنسرهایی که هیچ تاثیری ندارند نیفتید.

در پایین تعدادی از روش هایی که می توانید با استفاده از آنها اینفلوئنسرهای فیک را تشخیص دهید را برایتان آماده کرده ایم:

1. اکانت تایید شده

اینستاگرام، توییتر و فیسبوک به کاربران تاثیرگذار خود اجازه می دهند تا حساب هایشان را تایید یا معتبر کنند تا دیگران بدانند که آن اکانت ها، اکانت های اصلی آن افراد است. این تاییدیه ها به لطف علامت تیک آبی رنگ کنار اکانت ها به آسانی قابل شناسایی اند.

چگونه اینفلوئنسر فیک را تشخیص دهیم؟

اگر یک اکانت با این تیک تایید شده است، شما می توانید آرامش خاطر داشته باشید که آن اکانت قابل اطمینان و معتبر است. هرچند متاسفانه اینستاگرام تنها به برندهای بزرگ، سلبریتی و اینفلوئنسرهای مهم این تیک را می دهد. پس درباره ی میکرو اینفلوئنسرها و اینفلوئنسرهایی که بسیار معروف نیستند چه کنیم؟  باید کمی بیشتر مطالعه کنیم.

2. ردیابی نحوه ی رشد فالوورها

تعداد فالوور یکی از معیارهایی است که یک برند در زمان انتخاب اینفلوئنسر برای همکاری به آن توجه می کند. هر چه تعداد فالوورهای یک اینفلوئنسر بیشتر باشد مقدار مبلغی که برندها برای تبلیغ به او پرداخت می کنند بیشتر است. اینفلوئنسرهای فیک به این ترتیب فالوورها را میخرند. هزینه ی این کار می تواند به ارزانی چند پوند برای صدها فالوور باشد. پرداخت پول برای لایک ها و فالوورها مفهوم جدیدی نیست. “مزرعه ی لایک ها” چند سالی است که وجود دارد. این کلمه زمانی ساخته شد که اکانت های اینفلوئنسرهای فیک در فیسبوک ساخته می شدند و با اکانت های فیک دیگر برای خود هزاران لایک می گرفتند تا خود را معتبر نشان دهند.

شما به راحتی از روی رشد فالوورهای اکانت ها در طی زمان، می توانید اکانت های فیک و مزعه ی لایک ها را تشخیص دهید.  SocialBlade یک ابزار رایگان است که به شما امکان تحلیل رشد فالوورهای اکانت افراد را میدهد.

فالوورهای اینفلوئنسرهای واقعی رشد ثابتی داشته و در طول زمان افزایش می یابند ولی اگر شما در اکانتی یک روز افزایش حجم زیادی از فالوور مثلا ۱۰۰۰۰ نفر را شاهد بودید در حالی که روز بعد همان اکانت تعداد زیادی از فالوورها را از دست داد، می توانید این نتیجه را بگیرید که آن اکانت فیک است. عکس پایین افزایش فالوور یک اکانت فیک در طول یک هفته نشان میدهد:

چگونه اینفلوئنسر فیک را تشخیص دهیم؟

خرید فالوور توسط یک اکانت را میتوان به راحتی با دیدن لیست فالوورهای آن اکانت تشخیص داد. اگر پروفایل های غیر فعال و بدون فالوور زیادی ببینید باید بدانید که این یک نشانه ی اینفلوئنسر فیک است. بعلاوه اگر اینفلوئنسر شما هزاران فالوور دارد ولی تعداد پست هایش کم است، این می تواند نشانه ی فیک بودن اینفلوئنسرتان باشد.

3. نرخ تعامل

یکی از راه های تشخیص فیک بودن یک اینفلوئنسر، چک کردن نرخ تعامل فالوورهای آن اکانت است. نرخ تعامل معمولا با تعداد لایک، کامنت و اشتراک بررسی می شود. اینفلوئنسری که هزاران فالوور دارد ولی تعداد کامنت ها و لایک های پست های او بیشتر از چند مورد نیست به احتمال زیاد فیک است و فالوورهایش را خریداری کرده است.

البته امروزه برنامه هایی  وجود دارند که اینفلوئنسرها می توانند با استفاده از آنها حتی برای پست های خود لایک و کامنت بخرند. راه تشخیص این مورد هم چک کردن نسبت بین تعداد لایک یا کامنت و تعداد فالوور است.

بنابر گفته ی Makerly میانگین نرخ تعامل در اینستاگرام بین 1-5% است. برای مثال اگر اینفلوئنسری تعداد فالوورهایش 1000 نفر است، باید هر پست او بین 50 -10 لایک یا کامنت داشته باشد. بیش از این عدد نشان میدهد این فرد برای خرید لایک ها و کامنت ها پول پرداخت کرده است. در صورتی هم که تعداد لایک و کامنت کمتر از این تعداد باشند، اکانت اینفلوئنسر فیک است. پس به یاد داشته باشید که نرخ تعامل از نرخ میانگین بیشتر یا کمتر نباشد.

4. کامنت

نوع کامنت ها خود می تواند گویای فیک بودن اینفلوئنسر باشد. به کامنت ها نگاه کنید. اگر بیشتر آنها کلماتی ساده مثل(عالی)،( زیبا) و یا ایموجی هستند، باید بدانید که به احتمال زیاد آن اینفلوئنسر فیک است. عکس پایین، بخش کامنت اکانتی را نشان می دهد که کامنت های آن فیک هستند:

چگونه اینفلوئنسر فیک را تشخیص دهیم؟

اما اگر محتوای کامنت ها طولانی تر است و در کامنت ها فالوورها با هم صحبت کرده اند، ان نوع کامنت ها واقعی اند. به عبارت دیگر بیشتر کامنت ها باید طولانی باشند. همچنین به یاد داشته باشید که پرسش و پاسخ و صحبت کردن فالوورها در بخش کامنت نشان می دهد که کامنت ها واقعی اند.

5. اسکرین شات از بخش Insights

یکی از ساده ترین راه های تشخیص اینفلوئنسر فیک از طریق خود اینفلوئنسر است. کافی است قبل همکاری با یک اینفلوئنسر از او بخواهید که برای شما از بخش Insights اسکرین شات بگیرد. این بخش از اینستاگرام نرخ تعامل، تعداد بازدید، تعداد کامنت ها، تعداد لایک ها و تعداد دفعاتی که پست ها توسط فالوورها ذخیره شده اند را نشان می دهد. همچنین این بخش نشان می دهد که فالوورهای یک اکانت بیشتر از کدام کشور و کدام منطقه هستند و رده ی سنی آنها را نشان می دهد.

این بخش را فقط صاحب اکانت می تواند ببیند و شما نمی توانید به آن دسترسی داشته باشد اما می توانید از اینفلوئنسرتان درخواست کنید که از این بخش برایتان اسکرین شات بفرستد.

در صورتی که آمار و ارقام این بخش با ادعای اینفلوئنسر یکی بود، در آن صورت می توانید به آن فرد اعتماد کرده و با او کار کنید.

دیدگاه تان را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *