آماری راجب برندینگ

آمار برندینگ

برندینگ تنها لوگوی کسب و کار، کالای تولیدی و طراحی وب سایت نیست. برندینگ فراتر از اینها است و این موارد تنها بخشی از برندینگ هستند. احساسی که برند شما در مشتری بوجود می آورد مهمترین بخش برندینگ است. این احساس و فلسفه و شیوه ی کار کردن و برخورد با مشتری چیزهایی هستند که برند شما را از دیگر برندها متمایز می کنند.

تمامی این فاکتور ها نیز در کسب و کار آنلاین دخیل است. شاید تا به حال به وب سایت کسب و کاری سر زده اید که اصلا هیچ چیز از نحوه ی کار آنها نفهمیده اید. نحوه ی ارائه ی کالای این برندها به گونه ای است که سر در آوردن از آنها بسیار سخت است و به همین خاطر مشتریان آنها همواره کمتر از برندهای دیگراست.

استراتژی برند شما باید شما را در نحوه ی ارتباط با مشتری راهنمایی کند. شما باید تلاش کنید تا برند خود را طوری طراحی کنید که مشتریان تجربه ی خوشایندی از آن داشته باشند. شما به عنوان صاحب یک برند باید فراتر از کالا و لوگوی برند فکر کنید. ارزش ها، رضایتمندی مشتری، تجربه ی مشتری از برند شما، تصویری که از برند شما در ذهن مشتری باقی مانده است و… مهمترین فاکتور های موفقیت در کسب و کار است.

شاید بپرسید: چگونه میتوان رضایتمندی مشتری را بدست آورد؟ عوامل بسیار زیادی در شکل دادن شخصیت برند شما دخیل هستند و دانستن این این عوامل به شما کمک می کند که مشکلات برندتان را رفع کرده و همچنین فکتورهای مهمی که باعث پیشرفتتان میشود را در کسب و کار خود اعمال کنید.

برند یک شبه به موفقیت نمی رسد و سال ها طول می کشد تا یک برند راه خود در بازار را پیدا کند و این یک فرایند تدریجی است. و بیشتر از آنچه که ما فکر می کنیم، برند به رهبری و مدیریت ما نیاز خواهد داشت تا در مسیر درست به کار خود ادامه دهد. به همین دلیل شما باید نکات مهم مرتبط با برندینگ را بدانید.

یکی از راه های اطلاع از عوامل مهم مربط با کسب و کار را می توانید با مطالعه ی آمار مرتبط با برندینگ به دست آورید. سایت های خارجی هر سال، آمار مربوط به برندینگ آن سال را در سایت ها قرار می دهند تا صاحبان برندها بتوانند با کمک این آمار، بصورت کارآمد تری کسب و کار خود را مدیریت کنند. در پایین ما به 10 آمار برندینگ سال 2020 اشاره می کنیم که با بررسی آنها می توانید انتظارات و نحوه ی رفتار مشتری را درک کرده و پیشنهادات را در برند خود اعمال کنید.

اصالت برای برند مهم است

86% مشتریان ادعا می کنند که برای آنها اصالت یک برند مهمترین نکته در هنگام خرید است. اما اصالت یک برند چیست و چرا درصد بالایی از مشتریان به این مورد اهمیت می دهند؟

آمار برندینگ

ما در عصری زندگی می کنیم که اصالت مهم است. افزایش تعداد برندها و کسب و کارها، انتخاب های زیادی را پیش روی ما قرار داده است. امروز ما می توانیم یک کالا را از برندهای متفاوتی بخریم. افزایش تعداد برندها باعث شده است تا ما به جزئیات بیشتری توجه کنیم و دیر پسند باشیم.

امروز ما، به خصوص نسل جوان، به دنبال اصالت هستیم. در صورتی یک برند به صورت شفاف کار نکند و راستگو نباشد، مشتریان به او اعتماد نخواهند کرد و از آن برند خرید نخواهند کرد. این کار برای مشتری سخت نیست چرا که مشتری می تواند کالای مورد نیاز خود را از برندهای دیگر تهیه کند. این شرایط کار را برای برندها سخت تر کرده است چرا که آنها باید نهایت تلاش خود را بکنند تا رضایت مشتری را بدست آورند.

برندها باید نحوه ی کارکرد خود را شفاف کنند و همچنین راستگو باشند. راستگویی عاملی مهمی در بدست آوردن اصالت است. نکته ی مهم دیگری که نباید آن را فراموش کرد این است که برند شما باید یکرنگ باشد. یعنی برند شما باید به ارزش ها، اصول، شیوه و روش های خود پایبند باشد و آنها را تغییر ندهد. برای مثال اگر یک کتاب فروشی، دکور داخلی فروشگاهش را بصورت سنتی طراحی کرده است، باید به آن پایبند باشد و آن را تغییر ندهد.

مشتریان از برندهایی خریداری می کنند که مورد اعتماد هستند

یکی دیگر از آمار مربوط به برندینگ که بسیار مهم است، مربوط به قابل اعتماد بودن برند است. نظر سنجی اخیر نشان داد که 81 درصد مشتریان از برندهایی خریداری می کنند که قابل اعتماد هستند. مورد جالب در مورد این نظر سنجی این است که این 81 درصد صرفا در یک کشور خاصی نیست و در همه ی کشورها تقریبا به همین مقدار مشتریان به قابل اعتماد بودن برند اهمیت می دهند.

آمار برندینگ

برندهایی که اعتماد مشتریان را جلب می کنند، نتایج خوبی به دست می آورند. مشتریان این برندها مایل اند در هر شرایطی درکنار این برندها باشند. در واقع تنها کالای شما نیست که برای آنها مهم است. بلکه تجربه و احساسی که در زمان خرید از شما، دارند و همچنین قابل اعتماد بودن برند شما برای آنها مهم است. پس سعی می کنند تا در زمان های سخت در کنار برند شما باشند.

اگر در طول زمان بتوانید اعتماد مشتریان را بدست آورید، کم کم توجه آنها را نیز جلب خواهید کرد. راه تبدیل شدن به برند قابل اعتماد همان شیوه هایی است که در مورد قبلی به آنها اشاره شد. قبل انجام هر کاری فکر و تحقیق کنید تا ببینید آیا آن کارتان به اعتماد موجود لطمه می زند یا آن را افزایش می دهد؟

رنگ مورد استفاده برای لوگو در برندینگ مهم است

یکی دیگر از فاکتور های مهم در برندینگ رنگ لوگو و یا بهتر است بگوییم رنگی است که برای برندتان انتخاب کرده اید. آمار نشان می دهد که 80% مشتریان به رنگ برندها اهمیت می دهند.

تاثیر رنگ برند در مشتری غیر مستقیم است. انسان ها با دیدن رنگ های خاص، احساسات خاصی را بروز می دهند. به همین دلیل آنها در مواجهه با برندهایی که انتخاب رنگشان هوشمندانه بوده است، اقدام به خرید و حمایت از آن برندها می کنند. چون تاثیر رنگ بر مشتریان در ناخودآگاه آنها است، بیشتر آنها متوجه این موضوع نمی شوند که رنگ برند آنها را جذب کرده است. به همین دلیل آمار حتی از 80% هم بالاتر می تواند باشد.

برندهایی وجود دارند که از روانشناسی رنگ برای انتخاب رنگ برندشان استفاده می کنند و از این راه مشتریان زیادی جذب می کنند. برای مثال، رنگ زرد، احساس دوستی و خوشحالی را در افراد بوجود می آورد. رنگ قرمز احساس گرسنگی و اشتها را بوجود آورده و همچنین جلب توجه می کند. به همین دلیل است برند های فست فود از این رنگ بیشتر استفاده می کنند. مثال آشکار استفاده از روانشناسی رنگ، فست فود MacDonald است.

آمار برندینگ

شما نیز می توانید با انتخاب پالت رنگ مناسب و با استفاده از روانشناسی رنگ، برندتان را برای مشتریان جذاب تر کنید. برای مثال اگر یک کافی شاپ یا کتاب فروشی دارید، باید از رنگ های آرامش بخش استفاده کنید و هر رنگی نمی تواند برای برند شما مناسب باشد.

برداشت اولیه بسیار مهم است

شاید مهمترین آمار برندینگ، آمار مربوط به برداشت اولیه مشتری باشد. تحقیق انجام شده نشان می دهد که مشتریان در عرض 0.05 ثانیه، یک برداشت کلی از برند شما به دست می آورند و این برداشت یا آنها را جذب می کند و یا آنها را نسبت به برند شما دلسرد می کند.

آمار برندینگ

برندهایی وجود دارند که وب سایتشان بسیار شلوغ و بی نظم است و وقتی وارد آنها می شوید، کلا سر درگم می مانید. این نوع وب سایت در کمتر از یک ثانیه مشتری را نسبت به برند نا امید می کند.

اگر شما دارای یک کسب و کار آنلاین هستید و یا برای برند خود یک وب سایت دارید، باید از طریق آن وب سایت مشتری جذب کنید و توجه مخاطبان را به خود جلب کنید. برای این کار باید طراحی سایتتان به گونه ای باشد که مشتری و یا مخاطب در لحظه ی اول که وب سایت شما را می بیند، توجه اش جلب شود.

برای این کار باید از رنگ، فونت، اندازه ی فونت و طراحی مناسبی استفاده کنید. همچنین باید از هر چه می توانید استفاده کنید تا وب سایت خود را بهره وری کنید. اگر محتوای شما جالب نباشد و یا خوب ننوشته شده باشد، باید تلاش کنید آن را بهتر کنید. همچنین درصورت نبود عکس، عکس های مناسب و جالبی به وب سایت و محتوای خود اضافه کنید. بیشتر اوقات وب سایت ها متون ارزشمندی می نویسند ولی عکسی در محتوای خود قرار نمی دهند و این اشتیاق خواننده برای خواندن متن را از بین می برد. به همین دلیل افزودن عکس به متن را فراموش نکنید.

به نسبت اندازه ی متنی که نوشته اید، عکس بگذارید. برای مثال برای یک متن 1000 کلمه، شما باید 2 عکس بگذارید. دلیل تاکید ما بر روی این نکته این است که شما نه تنها باید در متن خود عکس بگذارید، بلکه باید تعداد عکس موجود در متن، متناسب با اندازه ی متن باشد و نه کم و نه زیاد باشد.

سیاست یکنواخت برند در موفقیت آن بسیار مهم است

یکی از موارد مهم دیگر، یکنواختی برند در تمامی رسانه های اجتماعی است. آمار نشان می دهند که یکنواختی یک برند باعث افزایش 33% درآمد برند می شود.

یکنواختی به این معنا است که پیام، عکس، شعار، محتوا و… یک برند در همه ی کانال های ارتباطی یکی باشد. برای مثال اگر شما یک رستوران دارید و در اینستاگرام و تلگرام برای رستورانتان اکانت باز کرده اید، باید عکس پروفایل، پیام، اخبار، محتوا و… در اکانت اینستاگرام و تلگرامتان یکی باشند. برای مثال هر وقت عکس پروفایل اینستاگرامتان را عوض کنید، باید همان عکس جدید را در اکانت تلگرامتان نیز بگذارید.

دلیل اینکه یکنواختی به برندها پیشنهاد می شود این است که یکنواختی باعث می شود مشتری به برند شما اعتماد کند. متفاوت بودن محتوای اکانت های شما وغیر یکنواختی آنها نشان می دهد که شما بی نظم هستید و یا به اکانت ها و مشتریان اینترنتی اهمیتی نمی دهید. بنابرین غیر یکنواختی باعث عدم اطمینان مخاطب نسبت به برند شما می شود و این برای برند شما خوب نیست و بهتر است با رعایت یکنواختی، اعتماد مشتریان را جلب کنید و درآمد خود را افزایش دهید.

شفافیت، عامل کسب اعتماد

یکی از آمار مهم، مربوط به شفافیت برندها است. بنابر 66% مشتریان معتقدند که شفافیت برای یک برند بسیار مهم است و باعث جذب مشتری می شود. با رقابتی شدن بازار، شفافیت باعث می شود اعتماد مردم را به خود جلب کرده و از رقبا پیشی بگیرید.

وجود تعداد برندهای زیاد در هر زمینه باعث سردرگمی مشتری ها می شود. برای مثال برای خرید یک کالا، آنها می توانند از میان صدها برند یکی را انتخاب کنند و حق انتخاب بیشتری دارند. حال در این فضا که همه چیز طبق دوست داشتن لحظه ای مشتری است، اگر شما در کسب و کار خود شفاف باشید، موفق خواهید شد. شفافیت یعنی این که آنچه در پشت درهای بسته ی برند می گذرد را به اشتراک بگذارید تا مخاطبان هم ببینند (البته این به معنی تمام اتفاقات پشت درهای بسته نیست).

برای مثال فیلمی از نحوه ی بسته بندی، نوع رفتار شما با کارمندان، کارمندان در حال کار کردن و… نشان می دهد که شما در کار خود صادق و قابل اعتماد هستید. برند از بیرون مانند صندوق اسرار به نظر می رسد. اما زمانی که شما شفاف باشید، این برداشت نسبت به برند شما وجود نخواهند داشت و این بسیار مهم است.

سعی کنید هر از گاهی از نحوه ی تولید و یا خدمات رسانی و موارد دیگر فیلم برداری کرده و آن را به اشتراک بگذارید. این کار را در بازه های زمانی مشخص انجام دهید تا رفته رفته اعتماد مشتریان به شما بیشتر شود.

محتوای تولید شده اهمیت زیادی دارد

زمانی برندها برای تبلیغ محصول و خدمات خود اقدام به تولید محتوا و اشتراک گذاری اش از طریق تلوزیون، شبکه های مجازی و… می کردند. اما الان زمان محتوای مشتری است. 77% مشتریان ادعا می کنند که اشتراک محتوای مشتریان توسط برند برای آنها در تصمیم گیری مهم است.

محتوای تولید شده توسط مشتری، عکس، فیلم، کامنت، استوری، نظر و… است که توسط مشتری درباره ی برند تولید شده باشد. برندهای بزرگ سعی می کنند تا از نظرات و مشتریان و این محتواها استفاده کنند تا شفافیت خود را اثبات کنند و اعتماد مردم را به دست آورند.

دیگر زمان آن نیست که برند فقط از خود تبلیغ کند بلکه تعریف و تمجید باید توسط مخاطب و مشتری انجام شود. امروزه برندهای معروف هم نظرات مثبت و هم نظرات منفی کاربران را در صفحات رسانه های اجتماعی به اشتراک می گذارند. مشتریان جدید با خواندن و دیدن نظر دیگر مشتریان، تصمیم خود را برای خرید یا عدم خرید از شما می گیرند.

اگر شما این نظرات را در صفحه ی خود به اشتراک نگذارید، کاربران در صفحات، اکانت ها و سایت های دیگری این کار را خواهند کرد. به جای اینکه کاربران در صفحات دیگر درباره ی کالای شما نظر بدهند، به آنها اجازه دهید تا در صفحه یا سایت شما این کار را انجام دهند. این کار برای برندتان سودمند است.

رنگ لوگو

طبق آمار 95% برندهای برتر در طراحی لوگوی خود از یک یا نهایتا دو رنگ استفاده می کنند. تنها 5% برندهای معروف و خوب در لوگوی خود از بیش از دو رنگ استفاده می کنند.

آمار برندینگ

این آمار نشان دهنده ی این است که استفاده از دو رنگ در طراحی لوگو شانس موفقیت و شناخته شدن شما را بالا می برد. همانطور که در بالا گفته شد، سعی کنید انتخاب رنگ تان را با توجه به روانشانی رنگ انجام دهید و در عین حال سعی کنید لوگوی شما بیش از دو رنگ نباشد.

متریان سادگی را بیشتر از پیچیدگکی دوست دارند. لوگویی که بیش از دو رنگ داشته باشد با لوگوی کمتر از دو رنگک هیچ تفاوت خاصی ندارد. تنها تفاوت ان ایها این است که لوگوی کمتر از دو رنگ ساده است و چون مشتریان سادگی را دوست دارند، بنابرین برندهاییی با لوگوهای ساده شانس موفقیت بالایی دارند.

اولین تعامل مشتری با برند

آمار برندینگ

تقریبا 48% مشتریان ادعا می کنند که اولین تعاملشان با برند در نحوه ی نگرش آنها به برند بسیار مهم است. برندها در اولین تعامل با هر مشتری، بسته به نوع رفتارشان، وفاداری مشتری را به دست می آورند.

بنابرین شما باید رفتار بسیار خوبی با مشتریان داشته باشید. شما نمی دانید چه کسی برای اولین بار از شما خرید می کند. بنابرین باید رفتارتان با تمامی مشتریانتان به بهترین نحو باشد. به شخصیت، نوع پوشش، نوع صحبت و.. مشتری توجهی نکنید و با همه ی مشتریانتان به صورت یکسان و به بهترین نحو رفتار کنید.

نام شرکت در لوگو در برندینگ اهمیت زیادی دارد

طبق آمار، 9% برندها نام خود را در لوگوی خود استفاده نمی کنند. کم بودن درصد این شرکت ها نشان می دهد که اغلب شرکت ها و برندها به استفاده از اسم خود در لوگوی خود اهمیت می دهند.

در طراحی لوگو سعی کنید نام برند خود را در خود لوگو به کار ببرید. حتی اگر کل نام برند را در لوگوی خود به کار نبرید، سعی کنید حروف مهم یا حروف ابتدایی نام برندتان را درون لوگو استفاده کنید. این کار باعث شناخته شدن سریع برند شما می شود.

چند آمار دیگر

  1. طبق آمار در صورتی که یک برند خیلی از خود تعریف کند، 45% مشتریان، آن برند را در صفحات اجتماعی آنفالو می کنند.
  2. درصورتی که برند از هشتگ های نامربوط استفاده کند، 19% کاربران و مشتریان آنها را آنفالو می کنند.
  3. تنها 1% از برندهای معروف از رنگ صورتی در برند خود استفاده می کنند.
  4. تقریبا 35% برندهای معروف در لوگوی خود از رنگ آبی استفاده می کنند.
  5. در زمان خرید، 93 % مشتریان به رنگ برند توجه می کنند.
  6. وقتی برندی در مسائلی به غیر از ارائه ی خدمات و فروش دخالت می کند (مثلا مسائل سیاسی) 65% مشتریان از آن برند نا امید می شوند.

حرف آخر

آمار مرتبط با برندینگ در کشورهای خارجی بسیار مهم و با اهمیت است. هر ساله، سایت های خارجی، آمار مرتبط با برندینگ آن سال را در سایت قرار می دهند. تمامی برندهای معروف از این آمار به سود خود استفاده می کنند. به همین خاطر اگر به برندهای معروف و برتر دنیا نگاه کنید، خواهید دید که بیشتر آمار گفته شده و ویژگی های نام برده شده در این برندها وجود دارد.

شما نیز به عنوان صاحب کسب و کار و برند باید به این موارد توجه کنید و آنها را دست کم نگیرید. یک دلیل موفقیت برندهای معروف اهمیت دادن آنها به مسائل مهم مربوط به برندینگ است.

سعی کنید با به کار بستن آمار بالا در برند خود، چند گام در سوی موفقیت به جلو بروید. 10 آمار برندینگ که در ابتدا به آنها اشاره کردم مهمترین آمار سال 2020 هستند. اگرچه صدها عدد و رقم دیگر وجود دارند، مهمترین آنها همالن 10 آمار گفته شده در بالا است.

دیدگاه تان را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *