میکرو اینفلوئنسر و چگونگی استفاده از آن برای کسب و کار

میکرو اینفلوئنسر و چگونگی استفاده از آن برای کسب و کار

در عصر امروز، رسانه های اجتماعی بر دنیای دیجیتال حاکم هستند و اینفلوئنسرها دنیای رسانه را کنترل می کنند. اینفلوئنسرهای اجتماعی به اندازه سلبریتی های سنتی و قدیمی (بازیگران،خوانندگان و ..) مشهورند و دارای مخاطبان گسترده ای هستند. اما در این مقاله ما درباره ی میکرو اینفلوئنسرها که نوعی اینفلوئنسر محسوب می شوند، صحبت می کنیم.

با این تغییر در فرهنگ، شاخه جدیدی از تجارت در بازاریابی اینفلوئنسینگ به وجود آمده است. اینفلوئنسینگ، کسب و کار و بازاریابی را به سطح جدیدی رسانده است و اساساً چشم انداز بازاریابی را تغییر داده است.

در حالی که اینفلوئنسینگ برای معدود افراد موفق که صدها هزار لایک در یک پست می گیرند ممکن است یک فرصت پرسود به نظر برسند، اما بی توجهی به میکرو اینفلوئنسرها خود صرفنظر از یک فرصت خوب محسوب می شود.

میکرو اینفلوئنسر چیست؟

میکرو اینفلوئنسرها افرادی هستند که  بین 1000 تا 10000 دنبال کننده (مخاطب) در رسانه های اجتماعی دارند. معمولاً اینگونه افراد در زمینه شغلی خود توسط میزان بالایی از مخاطب شناخته شده اند و به کاربرانی که برندها می خواهند کالاهایشان را به آنان معرفی کنند، دسترسی دارند.

با برخورداری از سطح ارتباط صمیمی تر با مخاطبان، میکرو اینفلوئنسرها در زمینه اینفلوئنسر مارکتینگ سلطه بیشتری نسبت به دیگر اینفلوئنسرها دارند.

شاید این موضوع کمی متناقض به نظر برسد چون وقتی که ما می خواهیم کالایی را تبلیغ کنیم معمولا به دنبال افراد بسیار مشهور می گردیم. اما کیقیت ارتباط اینفلوئنسر با مخاطبان خود بسیار مهم تر از تعداد مخاطب است. میکرو اینفلوئنسرها به دلیل داشتن ارتباط صمیمی با مخاطبان خود می توانند کالای شما را تبلیغ کنند و این تبلیغ تاثیر بیشتری خواهد داشت.

چگونه میکرو اینفلوئنسرها باعث موفقیت در بازاریابی می شوند؟

بسیار مهم است که بدانید این اینفلوئنسر ها چگونه باعث موفقیت شما خواهند شد. در پایین به چند مورد از مزایای همکاری با یک میکرو اینفلوئنسر اشاره می کنیم:

1- نسبتا ارزان است

این اولین مزیتی است که باید از آن نام برد. همکاری با میکرو اینفلوئنسرها برای تبلیغ برندتان یا هر چیز دیگری بسیار ارزان تر از همکاری با اینفلوئنسرهای درجه 1 است.

این اینفلوئنسرها برخلاف اینفلوئنسرهایی که مخاطبان زیادی دارند، برای هر پست اینستاگرام یا یک ویدیو، مبلغ زیادی از شما نخواهند گرفت. حتی در بعضی شرایط، بسته به نوع برند امکان دارد این اینفلوئنسرها در ازای دریافت یک کالا از آن برند، برای آن ها تبلیغ کنند.

2- مخاطبان و زمینه شغلی نسبتا مشخص تر

میکرو اینفلوئنسرها به دلیل مشخص بودن زمینه شغلی یا فعالیت آن ها، مخاطبان مورد علاقه خود را جذب می کنند و به همین دلیل است که مخاطبان آنها محدود است. تبلیغ این نوع اینفلوئنسرها باعث اثر گذاری بیشتری می شود. اینفلوئنسر هایی که صرفا بخاطر شهرت خود مشهور شده اند و دارای مخاطبان زیادی می باشند، دارای یک ضعف هستند. مخاطبان این گونه افراد از گروه های مختلف هستند و علایق آنها متفاوت از یکدیگر است. به همین دلیل تبلیغ برند یا کالا با میکرو اینفلوئنسرها یعنی انتخاب بازار و مخاطبان مشخص.

میکرو اینفلوئنسرها برند شخصی خود را می سازند. برای مثال زمینه فعالیت یک میکرو اینفلوئنسر می تواند بازی های رایانه ای، لباس و.. باشد. اما در هر حال این زمینه مشخص است و کاربران علاقمند به این زمینه را جذب خواهند کرد.

مخاطبان این اینفلوئنسرها در یک زمینه خاص علاقمند هستند و به همین دلیل به میکرو اینفلوئنسرها جذب شده اند و مخاطبان آنها می باشند. همکاری با میکرو اینفلوئنسرها که زمینه فعالیت آن مرتبط با زمینه فعالیت شما است باعث جذب مشتری به صورت سریع می شود.

3- اصالت

میکرو اینفلوئنسرها تلاش می کنند تا محتوایی را به اشتراک بگذارند که مورد علاقه کاربر و مخاطبانشان است. تمرکز آنها بر این موضوع است چرا که می خواهند با مخاطبانشان ارتباط مستقیمی داشته باشند.

زمانی که یک میکرو اینفلوئنسر کالا یا محصول یک برند را تبلیغ می کند از اعتماد مخاطبان خود به نفع برند استفاده می کند. معمولا اعتماد مخاطبان به میکرو اینفلوئنسرها بیشتر است.

4- درصد بالای مشغول بودن مخاطبان با محتوا

میکرو اینفلوئنسرها معمولا بیشتر از افراد بسیار معروف با محاطبان خود مشغول هستند.

اتکا به کامنت های کاربران و مخاطبان، به اشتراک گذاشتن ویدیوهای زنده و اشتراک استوری نه تنها باعث افزایش اصالت آنها بلکه باعث افزایش درگیری کاربران با محتوای آنها می شود.

همبشه افراد حرفه ای در زمینه ی بازاریابی میگویند که هرچقدر مخاطبان یک فرد بیشتر باشد، مشغول بودن آنها با محتوای اشتراکی آن فرد پایین است یعنی زمان زیادی به پست ها و عکس های آنها اختصاص نمی دهند. میکرو اینفلوئنسرها توجه خاصی به پست های خود‌ می کنند و دلیل برتری این موضوع به این دلیل است که این کار باعث ایجاد ارتباط قوی میان مخاطبان و میکرو اینفلوئنسرها می شود.

چرا باید از میکرو اینفلوئنسرها استفاده کنید؟

میکرو اینفلوئنسر و چگونگی استفاده از آن برای کسب و کار

با درنظر گرفتن اینکه اینفلوئنسر مارکتینگ نوع جدیدی از بازاریابی است، جواب این سوال ساده است. اگر شما به دنبال تبلیغ کالای خود هستید و مخاطبانتان در شبکه های اجتماعی هستند، این روش بهترین روش بازاریابی برایتان محسوب می شود.

استفاده از این نوع بازاریابی فواید زیادی برای کسب و کار های B2C ( کسب و کار هایی که کالاهایشان را به صورت مستقیم بعد از تولید به مشتری می فروشند) دارد. این به این معنا نیست که هیچ نوع سودی عاید کسب و کار های B2B ( کسب و کار هایی که محصول تولیدی خود را به کسب و کار دیگری می فروشند) نخواهد شد. با درنظر گرفتن اینکه راه دستیابی به فواید استفاده از این نوع بازاریابی بسیار آسان است، هر نوع کسب و کاری در هر اندازه ای می تواند با این نوع بازاریاب ها همکاری کند و این استراتژی را به کار ببرد.

موارد پایین از مشهور ترین زمینه های کسب و کار در رسانه های اجتماعی هستند:

  • سرگرمی
  • مد/زیبایی
  • سفر
  • سبک زندگی
  • خانه/خانواده
  • کسب و کار/تکنولوژی

بخاطر وجود تعداد زیادی از این اینفلوئنسرها در رسانه های اجتماعی، پیدا کردن یک مورد مناسب غالبا دشوار و زمان بر است. برای اینکه مناسب ترین مورد را پیدا کنید، هشتگ مربوط به کسب و کار و زمینه ی فعالیت خود را جستجو کنید تا ببینید در آن زمینه چه کسی حرف اول را می زند.

اگر برند شما در شبکه ی اجتماعی به اندازه کافی قوی است، کافی است هشتک برند خود را جستجو کنید. سپس می توانید اینفلوئنسرهایی که برای شما در حال تبلیغ می باشند را پیدا کنید و با آنها همکاری کنید. اینگونه اینفلوئنسرها که به صورت مجانی در حال تبلیغ برند شما می باشند و به کیفیت کالا و درستی کار برند شما اطمینان دارند برای همکاری بهترین گزینه هستند.

به غیر از جستجوی طبیعی برای پیدا کردن اینفلوئنسر، می توانید از وبسایت ما استفاده کنید که برای اینفلوئنسرها و برندها ساخته شده اند تا یکدیگر را پیدا کنند. در پایین به چند نمونه از این برنامه ها اشاره می کنیم.

ملاحظات مربوط به کمپین بازاریابی میکرو اینفلوئنسر

اکنون که یک میکرو اینفلوئنسر ایده آل پیدا کرده اید تا بتوانید با آن همکاری کنید، بعد چه کاری باید انجام دهید؟ موفقیت شما به چگونگی تشکیل کمپین و استفاده از تاکتیک ها بستگی دارد.

داشتن یک طرح کلی از آنچه که قصد انجام آن را دارید نه تنها به شما کمک می کند بلکه به اینفلوئنسرها کمک می کند تا محتوای مورد نیاز شما را طوری طراحی کنند که هم برای برند آنها و هم برای شما موثر باشد.

در پایین به چند مورد که باید در زمان ساخت کمپین به آنها توجه کنید، اشاره کرده ایم:

1- اهداف

قبل از هرچیز باید اهداف خود را بشناسید و بدانید که قصد انجام چه کاری را دارید تا به شریک خود (میکرو اینفلوئنسر) اجاره دهید از طرف شما صحبت کند. آیا هدف شما افزایش ترافیک وب سایتتان است؟ آیا هدف شما افزایش فروش یک کالا است؟

اهداف خود را کاملا مشخص کنید. در صورتی که اهدتف خود را مشخص نکنید هرگز نمی توانید بدانید که یک میکرو اینفلوئنسر به شما چقدر کمک کرده است.

2- بودجه

راضی کردن اینفلوئنسر و در عین حال صرفه جویی پول کار سختی است. در هر حال شما نمی خواهید اینفلوئنسر ناراضی باشد.

اینفلوئنسر شما تلاش بسیاری کرده است تا برای شما مخاطبین جدید جذب کند و برای این کار زمان زیادی صرف کرده است. در پرداخت پول به اینفلوئنسر خود سعی کنید منصفانه عمل کنید. سعی کنید پولی که به او پرداخت می کنید از بودجه ای که او برای تهیه محتوای مورد نیاز شما خرج کرده است، بیشتر باشد.

3- تعداد دنبال کننده

در اول کار برای خود مشخص کنید که اینفلوئنسر مورد نظر شما چقدر دنبال کننده باید داشته باشد. برای مثال اگر شما با یک میکرو اینفلوئنسر همکاری کنید که دنبال کنندگان او 10000 نفر است، انتظار جذب مخاطب بیشتر از آن تعداد را نخواهید داشت.

همچنین شما باید قبل از همکاری، بدانید که مخاطبان اینفلوئنسر مورد نظر شما چه چیزهایی را دوست دارند و به کدام نوع از محتوا علاقمندند تا بتوانید درست تصمیم گیری کنید و برنامه های خود را طوری طراحی کنید که مورد علاقه ی مخاطبان جدیدتان باشد.

4- مربوط بودن

شما نمی توانید یک محتوا یا پست با موضوع عمومی انتخاب کنید و از اینفلوئنسر خود درخواست تبلیغ آن را بکنید.

هر چقدر پست تبلیغاتی شما مربوط تر باشد شانس موفقیت شما بیشتر خواهد بود. برای مقال وقتی با یک میکرو اینفلوئنسر که فعالیتش در مورد کتاب و کتاب خوانی است همکاری می کنید، نمی توانید از او بخواهید که برای شما لوازم خانگی تبلیغ کند. در این مثال این میکرو اینفلوئنسر گزینه خوبی برای همکاری برای یک کتاب فروشی است و نه کسب و کار دیگر.

سعی کنید با اینفلوئنسری همکاری کنید که فعالیتش در زمینه شما است. برای مثال اگر در یک فروشگاه لباس کار می کنید، اینفلوئنسر مناسب برای شما کسی است که فعالیتش در زمینه لباس است. در غیر این صورت تبلیغ، تاثیری در کسب و کار شما نخواهد داشت.

5- بررسی تبلیغاتی که موثر بوده اند

قبل از همکاری با یک اینفلوئنسر باید یک بررسی کلی درباره ی عملکرد آنها بکنید. جستجو کنید و ببینید در گذشته چه نوعی از تبلیغات باعث موفقیت شده است و در چه مواردی شکست خورده اند.

آگاه بودن در مورد شیوه های رسانه های اجتماعی و مسائل روز به شما کمک می کند تا در آینده با مشکل مواجه نشوید. شبکه های اجتماعی مداوم تغییر و تحول دارند. آگاهی درمورد شیوه های جدید به معنای فرصت های منحصر بفرد است.

6- برنامه‌ برای بررسی نتایج همکاری

برای بررسی نتایج حاصل از همکاری با یک میکرو اینفلوئنسر باید به اول کار برگردید و از خود بپرسید: در شروع همکاری چه اهدافی داشتم؟ آیا به هدف هایی که تعیین کرده بودم، رسیده ام؟ راه های زیادی برای بررسی نتایج حاصل از همکاری وجود دارد. در کل همه چیز بستگی به این دارد که در ابتدا به دنبال چه چیز بودید.

برای مثال اگر هدف شما افزایش ترافیک وب سایتتان بود باید به آمار توجه کنید و ببینید که آیا تعداد بازدید کنندگان وب سایت شما افزایش داشته است یا خیر؟

منبع:Blueadz.com

1 comment
دیدگاه تان را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *